måndag 21 november 2011

Raphael Mabo : Trösten i enheten

I Zen-coaching är en vanlig fråga - "Kan du acceptera din inre upplevelse?". Och om man inte kan göra det så är nästa fråga - "Kan du acceptera att du inte kan acceptera din inre upplevelse?". Jag tycker om symboliken i Yin och Yang-symbolen, en cirkel med en svart våg och en vit våg. I det svarta en cirkel av vitt, och i det vita en cirkel av svart. I Yin finns Yang, och i Yang finns Yin, tillsammans är de ett. Martinus Thomsen var en dansk filosof inom kosmologi och han skrev bokverket "Livets bog", bland det han skriver finns synen att både det vi uppfattar som "gott" och det vi uppfattar som "ont" leder vägen framåt till det som är "gott" och därför sade han "Allt er meget godt".  Oavsett om vi gör "rätt" eller "fel" så hamnar vi alltid "rätt" till slut. Det är bara en fråga om perspektiv, mellan makro och mikrokosmos.



Detta var några infallsvinklar på enhet och dualism samtidigt, som kan tyckas vara en paradox men från ett högra plan inte är det. Jag tycker detta är intressant och någonstans trösterikt. Vi kan uppleva oss som individer, separerade från varandra, men samtidigt så ingår vi alla i detta oändliga liv, som en oändlig organism eller oändligt varande. Cellerna i min kropp är egna individer, samtidigt som de också bygger min kropp som jag uppfattar som en. Det är bara en fråga om perspektiv, och från det högre perspektivet är vi alla ett… 



In lake'sh (från Mayafolket) = "Jag är en annan du".



Önskar dig kärlek och fred med allt som är*

Raphael Mabo







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar